آخرین بروز رسانی: 23ام اسفند, 1401توسط

سینی زیر موتور چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد؟

سینی زیر موتور یا به اصطلاح کاور زیر موتور از قطعات یدکی کاربردی اتومبیل هستند که بر روی بسیاری از خودروها قابل نصب است. این قطعه از می‌تواند از جنس پلاستیک یا فلز تولید شده باشد و در بخش زیرین موتور نصب می‌شود. استفاده از […]

سینی زیر موتور یا به اصطلاح کاور زیر موتور از قطعات یدکی کاربردی اتومبیل هستند که بر روی بسیاری از خودروها قابل نصب است. این قطعه از می‌تواند از جنس پلاستیک یا فلز تولید شده باشد و در بخش زیرین موتور نصب می‌شود. استفاده از این قطعه‌ی یدکی ماشین برای پوشش حداکثری و محافظت از موتور است. با وجود این قطعه در زیر موتور، دیگر اجسام سخت به موتور خودروی شما برخورد نکرده و در عملکرد آن اختلالی ایجاد نخواهند کرد. به طور کلی وظیفه‌ی مهم حفاظت از بخش زیرین موتور اتومبیل به این قطعه‌ی کاربردی وابسته است. این قطعه همچنین در بسیاری از خودروهای اسپرت نیز استفاده می‌شوند.

اگر در طول رانندگی روزانه‌ی خود، عبور از جاده‌های خراب و بی‌کیفیت و دارای مشکلات را دارید. پیشنهاد ما به شما این است که برای محافظت از خودروی خود، از این قطعه‌ی کاربردی استفاده کنید.

ضربه‌هایی که اجسام در طول حرکت ماشین به قسمت زیرین موتور وارد می‌کنند، ممکن است در طولانی مدت، خسارت‌های بسیاری را برای خودروی شما به وجود آورد. یکی از مزیت‌های کاور موتور همین است.

سینی زیر موتور چیست؟

سینی زیر موتور، قطعه‌ای از جنس فلز یا پلاستیک است که در زیر موتور نصب می‌شود. این قطعه علاوه بر کاربران عمومی خود، مورد کاربرد تعداد زیادی از رانندگان خودروهای اسپرت نیز است. به علت این که محافظت از خودرو و قطعات مربوط به آن(اعم از کارتل و …) بسیار پر اهمیت است، کاور زیر موتور از قطعات مورد اهمیت مراقبت کافی را می‌کند تا برخورد اجسام باعث اختلال در فعالیت آن‌ها نشود. علاوه بر جلوگیری برخورد و ضربات اجسام به موتور و گیربکس، جلوگیری از ورود گل و لای نیز می‌تواند از علل دیگر استفاده از آن باشد.

انواع سینی زیر موتور

کاور موتور فلزی

استفاده از سینی زیر موتور فلزی، انتخابی بهتر و مقاوم‌تر برای محافظت از اجزای ماشین است. جنس فلزی آن باعث تحمل ضربات و فشار بیشتری نسبت به نوع پلاستیکی آن می‌شود. به همین دلیل است که استهلاک سینی‌های زیر موتور فلزی کم‌تر است. به تازگی برخی از سینی‌های زیر موتور ضد زنگ به بازار روانه شده‌اند که در برابر پوسیدگی نیز مقاوم هستند.

کاور موتور پلاستیکی

سینی زیر موتور یا کاور موتور پلاستیکی قیمت مقرون به صرفه تری را داراست و از این جهت طرفداران خود را دارد. اما زمان تعویض آن ها به مراتب کم تر است و کیفیت پایین تری را دارا هستند. این نوع از کاورهای موتور مقاومت کافی را نداشته و پس از مدتی خراب شده و یا دچار شکستگی می‌شوند.

مزایای سینی زیر موتور

تا اینجا، به چندین مزیت از سینی زیر موتور اشاره کردیم. علاوه بر مزیت‌های اشاره شده، این قطعه مزیت‌های دیگری نیز دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از مزیت‌های آن، افزایش عمر مفید قطعات موتوری خودرو است. همچنین قطعات دیگری همچون پمپ هوا، واتر پمپ، کمپرسور و جعبه فرمان که در برابر عوامل محیطی بدون محافظت هستند نیز مورد محافظت سینی زیر موتور قرار خواهند گرفت.

از مزایای دیگر آن، جلوگیری از ورود آب به سیستم الکتریکی و برقی خودروی شما است. در این صورت احتمال اتصالی نمودن بخش‌های مختلف مربوط به جلوی خودروی شما، به حداقل خواهد رسید. پس محافظت از قطعات برقی خودرو و اتصالات قطعات برقی نیز از مزیت‌های دیگر سینی زیر موتور است.

اجسام در راه خودرو ممکن است با برخورد خود به قسمت زیرین خودرو به اجزای آن مانند رادیاتور صدمه وارد کنند که این مشکل نیز با کاور زیر موتور قابل جلوگیری است. علاوه بر آن در فصول سرد سال و به خصوص زمستان، برخی از حیوانات کوچک جثه، از قسمت زیرین خودرو به محفظه‌ی موتور وارد می‌شوند. در این صورت، داشتن سینی زیر موتور مناسب می‌تواند از این مشکل نیز جلوگیری کند.

معایب سینی زیر موتور

علاوه بر تمامی مزایا و فواید سینی زیر موتور، این قطعه‌ی کاربردی ممکن است برخی معایبی را برای دارندگان خود به ارمغان آورد. برای مثال خودروهایی دارای گیربکس اتوماتیک باید خنک‌سازی با سرعت بالایی را داشته باشند اما کاور زیر موتور سرعت این فرآیند را کاهش داده و ممکن است آسیب‌های جزئی و خاصی را به خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک کند.

از دیگر معایب این قطعه، بازگشت صدای خودرو به داخل کابین است. در برخی از خودروها، این قطعه موجب بازگشت صدای خودرو به داخل کابین می‌شود و ممکن است سرنشینان را آزار دهد. علاوه بر آن، گاهی اجسامی که به سینی زیر موتور برخورد می‌کنند ممکن است به سمت عقب‌تر خودرو هدایت شده و به اگزوز یا کاتالیزور آسیب برسانند.

نکاتی برای خرید سینی زیر موتور

برای خرید این قطعه، رعایت چند نکته‌ی ضروری الزامی است که شما را بسیار کمک خواهد کرد. یکی از نکات خرید سینی زیر موتور، بررسی جنس آن است. همانطور که توضیح دادیم باید میان نوع پلاستیکی و فلزی آن‌ها انتخاب کنید. پس از آن، توجه شما به عنوان خریدار این قطعه‌ی کاربردی باید به اندازه‌ی آن جلب شود. توجه کنید که سینی زیر موتور مناسبی را انتخاب کنید که به خوبی قطعات مختلف خودرو را بپوشاند تا آسیب‌ها را ب حداقل برساند.

ضخامت سینی‌های زیر موتور نیز نکته‌ایست که باید آن را در نظر گرفت. این قطعه در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. همچنین قیمت تمام شده‌ نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر خرید آن می‌تواند باشد. با توجه به تمامی عوامل شما قادر خواهید بود تا کاور زیر موتور مناسب خود را خریداری نمایید.
نویسنده: گروه Digitized

مقالات مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه